Aanbruggen Botlekbrug

Rijkswaterstaat verbreedt de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein om de files terug te dringen. De werkzaamheden worden door het consortium A-Lanes A15 uitgevoerd (Strukton Civiel is een van de partijen in dit consortium). Het project A15 Maasvlakte-Vaanplein bestaat uit een vijftal onderdelen, waarvan een nieuwe Botlekbrug er één van is. De Botlektunnel blijft bestaan en daarnaast wordt een nieuwe Botlekbrug gebouwd. De brug wordt breder, zodat het scheepvaartverkeer de brug van beide kanten kan passeren. Bovendien wordt hij hoger, waardoor de brug minder vaak open hoeft.

Opdrachtgever:
Rijkswaterstaat
Locatie:
Botlek, Rotterdam
Status:
Opgeleverd
Sector:
Grond & wegenbouw
Botlekbrug Rotterdam asfalteren

Bijzonder

Een oplossing bedenken voor een complexe asfaltconstructie op de aanbruggen van de nieuwe Botlekbrug, één van de grootste hefbruggen in Europa. Voor deze uitdaging stond Ooms pal na de bouwvak.

De zogenaamde aanbruggen zijn ongeveer 800 meter lang en lopen met een vloeiende lijn omhoog. Een traditionele asfaltconstructie heeft een te dikke laag en daar is geen ruimte voor op de aanbruggen. Een dikke laag asfalt beschermt het beton echter wel tegen dooizouten gedurende zo’n 80 tot 100 jaar. Dun asfalt is een alternatief, maar dat moet je dan gebruiken in combinatie met een waterdicht bitumineus membraan (een 3 mm dikke speciale bitumenfilm) anders heb je geen bescherming tegen water en zouten die het beton kunnen aantasten. Echter dun asfalt toepassen op het membraan werkt niet. Door het hete asfalt smelt het membraan namelijk.

De oplossing was ‘simpel’. Als asfaltproducent bedenken we gewoon een nieuw type asfalt!  Dit type asfalt heeft een laagdikte van 2,5 cm. Het is bij lage temperaturen goed te verwerken en je kunt hoogteverschillen, zoals op de aanbruggen, goed opvangen. Tevens heeft het een hoge spoorvormingsweerstand. Daarnaast kreeg het membraan een hoger verwekingspunt namelijk 105 graden. Verder bedachten we verbeteringen in het aanbrengen van het asfalt. Deze complexe asfaltconstructie probeerden we uit op een proefvlak hier in Scharwoude op de materieelwerf. Een andere wals inzet bleek het ei van Columbus.

Facts

Door Ooms zijn 4 ramps voorzien van een waterdichte laag. Namelijk ramp 100, 400, 800 en 900. De totale oppervlakte van het werk was 24.000 m2. Aan uitvullingen en onderlaag op het membraan werd ca. 3700 ton gemodificeerd asfalt gebruikt.

Nadat het bovenstaande werk is opgeleverd, moet  A-Lanes alleen nog een laagje OPA aanbrengen, daarna kunnen de auto’s weer over de nieuwe Botlekbrug rijden.

Compilatie Botlekbrug

RR2hXgh2aAY