Nieuws

Eerste element SolaRoad gereed

21 augustus 2014

Deze week was het eerste element op werkelijke schaal gereed van SolaRoad, het wegdek dat zonlicht omzet in elektriciteit. Sinds 2011 wordt gewerkt aan dit unieke innovatieve product en in november dit jaar kan er gefietst worden over de eerste circa 100 meter SolaRoad. SolaRoad wordt ontwikkeld door TNO, Provincie Noord-Holland, Imtech Traffic&Infra en Ooms Civiel, onderdeel van Strukton Civiel.

Fietspad in Krommenie

In oktober zal circa 100 meter SolaRoad worden aangelegd op een fietspad in Krommenie. Dit tracé is een pilot waarmee twee jaar lang getest gaat worden. De testen moeten antwoord geven op vragen als:

  • Hoe gedraagt het zich in de praktijk?
  • Hoeveel energie levert het op?
  • Hoe is het om eroverheen te fietsen?

In de aanloop naar dit moment wordt het pad in het laboratorium getest zodat het voldoet aan alle (veiligheids)eisen voor wegdekken.

Wat is SolaRoad?

Het idee achter SolaRoad is eenvoudig: zonlicht dat op het wegdek valt, wordt opgevangen door zonnecellen en omgezet in elektriciteit – het wegdek als een groot zonnepaneel. De op deze manier opgewekte elektriciteit vindt praktische toepassingen in wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s (die er overheen rijden) en huishoudens. Een innovatieve stap richting een energieneutraal mobiliteitssysteem.

SolaRoad

SolaRoad bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter met op de helft daarvan (in één rijrichting) een geharde glazen en lichtdoorlatende toplaag van ongeveer 1 cm dikte. Onder het glas liggen kristallijn silicium zonnecellen. De toplaag verschilt duidelijk van een traditioneel wegdek. Deze moet namelijk zoveel mogelijk zonlicht doorlaten en vervuiling afstoten. Tegelijkertijd moet de toplaag stroef en sterk genoeg zijn om een veilig wegdek te realiseren.

“SolaRoad moet voldoen aan alle eisen die je aan een wegdek stelt, voldoende energie opwekken en financieel ook aantrekkelijk blijven. Vanaf het begin stond vast: als we dit willen realiseren dan hebben we meerdere partijen nodig: wegbeheerders, wegenbouwers, industriële partijen. Vanuit een gedeelde drive dit 'zonnewegdek' te realiseren ontstond het huidige consortium, waarin ieder zijn eigen specifieke kennis en ervaring heeft. Een bijzondere aanpak, die heel succesvol is gebleken. Wat mij betreft is dit de opmaat naar een toekomst waarin SolaRoad de gewoonste weg van de wereld is. ”

Sten de Wit, woordvoerder SolaRoad

 
Kijk voor meer informatie op de website van Solaroad

 

Dit is een gezamenlijk persbericht van TNO, Provincie Noord-Holland, Imtech Traffic&Infra en Ooms Civiel, onderdeel van Strukton Civiel.